כניסת עו"ד    רישום עו"ד

אשף המשפט אשף המשפט
"כל הנושאים בלחיצה אחת"
המתן בבקשה

בחירת שם לעסק - מתי אסור להשתמש בשם שלך ככינוי העסק


עורכי דין - מידע משפטי: משפט מסחרי ו/או דיני חברות , דיני נזיקין - משפט מסחרי - דיני זכויות יוצרים - סימן מסחרי - שם מסחרי - קנין רוחני - נזיקין - גניבת עין - מצג שווא - שם עסק - תום לב


האם יכול להיות שאסור לאדם להשתמש בשם משפחתו ככינוי למסעדה שלו?


שלח שאלתך לכותב המאמר
שלח שאלה בנושא לעורך דין
יש בתמונה שישה עיגולים
בחירת שם לעסק - מתי אסור להשתמש בשם שלך ככינוי העסק
מאת: עו"ד  דקל-דוד עוזר

מאמר זה הוא הראשון בסדרת מאמרים בהם אתן הסבר והמלצות לגבי הליך בחירת שם לעסק.

חיים שמש הוא חובב אוכל המתגורר בעיר בדרום והוא מעוניין לפתוח מסעדת שווארמה ובשרים על האש, חיים מסתובב ברחבי העיר ומחליט לפתוח מסעדה בשם "שמש".

במסעדה מוכר חיים שווארמה ובשרים על האש עד שיום אחד דופק שליח בדלת העוסק ומוסר לחיים כתב תביעה שבו הוא נדרש להפסיק להשתמש בשם "שמש" ולשלם פיצויים למסעדה בשם "שמש" הקיימת לפניו והיא מוכרת ביותר בכל המדינה.

עלית שוורץ, בחורה נחמדה מצפון הארץ למדה בצרפת וכעת היא שוקולטיארית מהוללת, והיא מחליטה לפתוח חברה לשוקולדים בצורות ובטעמים שונים בשם "שוקולד עלית", לאחר שהיא מוכרת שוקולדים רבים מתדפק על דלתה של עלית עורך דין אשר מוסר לה תביעה להפסקת השימוש בשם "שוקולד עלית" ולתשלום פיצויים לחברת "עלית", שבה שולטת בכלל משפחת שטראוס!

האם יכול להיות שאסור לאדם להשתמש בשם משפחתו ככינוי למסעדה שלו?


שאלות אלו, בצורות שונות, הוצגו לבתי המשפט בישראל ובעולם ובתי המשפט קבעו כי ככלל, אין לאדם זכות להשתמש בשמו הפרטי, שם משפחתו או כינויו כשם לעסק, אם קיים עסק קודם אשר צבר מוניטין תחת שם זה, ולמרות זאת לכלל זה חריג והוא חריג השימוש בשם.

מטרת החריג היא לאפשר לאדם לממש את האינטרסים שלו ואת רצונו להפיק רווחים בעסקים, וכן לצבור מוניטין מבלי שיהיה בכך בכדי להטעות את הציבור או לרכב על מוניטין של עסק ואנשים אחרים ולכן השאלה החשובה היא: "האם הלקוח מזהה את העסק או המוצר בשם ולכן דמיון עלול להטעות, או שהוא חוקר ומחפש זהות ספציפית?".

החריג חל כאשר מתקיימים התנאים הבאים:

  • א.השימוש הוא בשם של בעל העסק – הפסיקה הרחיבה זאת גם לכינוי אמיתי.
  • ב.בעל העסק נמנע מלעשות כל דבר אחר העלול ליצור בלבול או הטעייה ביחס לעסקו של אדם אחר.
  • ג.בעל העסק פועל בתום לב.
  • ד.העסק הוא יחיד, להבדיל מתאגיד – תנאי זה טושטש עם הזמן.
  • ה.השימוש בשם נועד לתאר את העסק ולא סחורה.
כפי שניתן לראות, מטרת כל אחד מהתנאים היא למנוע את הטעיית הצרכנים מחד ולאפשר לאדם להשתמש בשמו כאשר הדבר דרוש.

אין ספק שהדוגמאות שניתנו לעיל ברורות וברור שאין יתרון בשימוש בשם הפרטי לתיאור מוצרי מזון, בין אם מדובר במסעדה או במפעל שוקולדים, אך לעומת זאת, בעלי מקצועות חופשיים חייבים להשתמש בשם הפרטי מאחר והם אינם יכולים לצבור מוניטין תחת כינויים.

לדוגמא: רואי חשבון, עורכי דין, פוליטיקאים וכו' – בעסקים אלו אי אפשר למנוע שימוש בשם השותפים ובעלי העסק.

המלצתנו המשפטית היא בטרם בחירת שם לבצע מספר בדיקות:

  • א.לבדוק האם קיים עסק בעל שם דומה?
  • הבדיקה יכולה להתבצע באמצעות האינטרנט ובאמצעות תשאול חברים וקרובים.
  • ב.לבדוק במרשמים רשמיים האם קיים תאגיד בעל שם דומה?
  • בדיקה ברשם החברות, המפלגות, העמותות וכו' יכול ללמד על קיומו של עסק בעל שם דומה.
  • ג.לבדוק במרשם שמות העסק וסימני המסחר האם שם העסק רשום כשם עסק או סימן מסחר.
  • במידה ושם העסק רשום כסימן מסחר, חזקה (הניתנת לסתירה) בבית המשפט כי לבעל הסימן מוניטין.
במידה ולא נמצא השם הרצוי – ניתן לבחור בו.

במידה ונמצא השם הרצוי ועדיין רוצים להשתמש בו – מומלץ להיוועץ בעורך דין המתמחה בתחום ויש לבצע בדיקות נוספות (כגון סקרי שוק וכו') על מנת שלא להוציא כספים בבניית שם העסק ולהצטער מאוחר יותר על כך כאשר מקבלים תביעה ומתבקשים להפסיק את השימוש בשם.


עו"ד דקל-דוד עוזר ממשרד עוזר, אמודאי, ארבל ושות' עוסק בייעוץ וניהול משא ומתן, תביעות, גישור ובוררות בנושאים עסקיים לרבות תחום סימני המסחר ושמות עסק.
הערה: רשימה זו הינה למידע כללי וראשוני בלבד ואינה נועדה בשום מקרה לשמש כיעוץ משפטי ו/או כתחליף ליעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו. הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד, ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.
עורכי דין
  • מידע משפטי - מאמרים טיפים וחדשות
  • תנאי שימוש
  • הצהרת נגישות
  • יצירת קשר
  • אינסטגרם      אינסטגרם
    © כל הזכויות שמורות מערכת מידע משפטי - law-info
    אל ראש הדף