כניסת עו"ד    רישום עו"ד

אשף המשפט אשף המשפט
"כל הנושאים בלחיצה אחת"
המתן בבקשה

נוהל גילוי מרצון על נכסים והכנסות מחוץ לישראל הוראת שעה 15.11.11-30.6.12


עורכי דין - מידע משפטי: דיני מיסים , משפט מסחרי ו/או דיני חברות - דיני מיסים - מס הכנסה - נוהל גילוי מרצון - הכנסות ונכסים מחו"ל - מיסוי בינלאומי - דיני חברות - מיסוי חברות ויחידים - הוראת שעה - רשות המיסים

שלח שאלתך לכותב המאמר
שלח שאלה בנושא לעורך דין
יש בתמונה תשעה עיגולים
נוהל גילוי מרצון על נכסים והכנסות מחוץ לישראל הוראת שעה 15.11.11-30.6.12
מאת: משה קריסי יועץ מס ומשפטן ועו"ד ורו"ח יואב ציוני
                         
חלון ההזדמנויות לדיווח על נכסים והכנסות בחו"ל כחלק מהליך גילוי מרצון חדש שאותו נפרט הולך ומסתיים לו. בחוזר זה נפרט כיצד באה לידי ביטוי הוראה זו,למי היא מתייחסת ולקשיים ומוקשים שיש לשים אליהם דגש.

רקע-
ב-15.11.2011 יצאה רשות המיסים בהודעה לפיה היא תאפשר לישראלים שמנהלים חשבונות בנק ונכסים מחוץ לישראל לחשוף את חשבונות הבנק והנכסים ולדווח על הכנסות שנוצרו ממקורות אלה (הכנסות פאסיביות בלבד) תוך מתן חסינות מפני הליך פלילי ומתן הטבות מס (תשלום הקרן או תשלום הקרן ועוד הצמדה).

הליך זה בא בעקבות סדקים במעטה הסודיות שאפף את המערכת הבנקאית מחוץ לישראל בחלק ממדינות הגוש האירופי בעיקר בשוויץ. בעקבות לחצים בינלאומיים שהופעלו  ע"י ממשלת ארצות הברית, ארגון ה-OCED והאיחוד האירופי, על בנקים ברחבי הגוש האירופאי לחשוף חשבונות בנק שמנהלים אזרחיהם,נחתמו הסכמות הבנות מול מספר מדינות בגוש האירופי לשיתוף מידע,שונו חוקים בשוויץ שמאפשרים קבלת מידע ביתר קלות,וכן נחשפו כ 4500 חשבונות בנק בשוויץ שנוהלו ע"י אזרחי ארה"ב.

במקביל לחשיפה החל מבצע של גילוי מרצון בארה"ב שנחל הצלחה גדולה. מקורו של נוהל גילוי מרצון בישראל הוא בעקבות השינוי בשיטת המיסוי בישראל החל משנת 2003 שהפך את שיטת המיסוי לפרסונאלית וחייב תושב ישראל לדווח על הכנסותיו בישראל ומחוץ לישראל.

הנוהל-
כחלק מהוראת השעה שונו ההליכים ודרכי הפעולה שאפיינו את הליך הגילוי מרצון הקיים. כמו כן נקבעה מגבלת זמן לנובל עד ליום  30.6.2012 בשונה מהנוהל הקיים הליך זה מצריך חשיפה מלאה של פרטי המבקש להחיל עליו את הנוהל.
ניסיונות של מייצגים לקיים את הנוהל תחת מעטה של אנונימיות לא צלח ובהוראה שניתנה ע"י סמנכ"ל רשות המיסים ד"ר חיים גבאי רשות המיסים לא תטפל בבקשות שיוגשו באופן אנונימי.

ההכנסות הרלוונטיות לקיומו של הנוהל הינן הכנסות פאסיביות כגון שכירות ריבית, דיבידנד שלא שולם עליהם מס בישראל. על מנת להחיל את הנוהל יש לעמוד במספר תנאים מעבר לחשיפה התנאי הוא כי מקור הכספים הינו בכספים שהתקבלו בירושה או מתנה או נכסים שנרכשו מכספים שנבעו מכספים מהכנסות ששולם עליהם מס כחוק. תשומת לב לבעייתיות שיכולה להיווצר בחשיפה של נכסים שהמקור אליהם אינו יכול להיות מוכח בצורה חד משמעית. כחלק מעידוד החשיפה ניתנות הטבות מעבר לחסינות מסנקציה פלילית אף ביטול של ריבית וקנסות כאופציה בהתאם למקרה ניתן אף לבקש ביטולן של הפרשי הצמדה.

פרוצדורה-
כחלק מפישוטו של ההליך מרוכזות הבקשות תחת קורת גג אחת בהנהלת רשות המיסים, הוקמה ועדה המורכבת מגוף משפטי,מקצועי ושומתי שידון בבקשות. בשלב הראשוני תבחן ע"י הועדה קיומם של הליכי חקירה אחרת.  חקירה אחרת משמעותה חקירה שנפתחה ברשויות החוק לגבי אותו מידע כגון משטרת ישראל, הרשות להלבנת הון, מידע שמתקבל מבתי משפט לדוגמא בעקבות סכסוך משפחתי וכיוצ''ב ולא רק ברשות המיסים.קיומה של חקירה אחרת שוללת כניסה לנוהל.

יש לשים לב כי לדברי נציגי רשות המיסים, החסינות מהליך הפלילי נשארת בעינה גם אם יתברר כי המבקש לא נכנס למסגרת הנוהל, אולם מנגד חבות המס וסנקציה האזרחית תופעל במלואה כנגד המבקש.

לאחר שהבקשה תיבחן על ידי הוועדה ברשות המסים ויינתן  האישור לאפשרות דיווח במסגרת הנוהל תועבר הבקשה על פי פרטיו של  המבקש כפי שנמסר בבקשה לפקיד השומה המטפל לצורך קביעת שומת מס תוך ניהול דיון שומתי למול האזרח המבקש.

אישור סופי של הוועדה יינתן רק לאחר הגעה להסדר ותשלום המס מול פקיד השומה.

לאחר תשלום המס יפנה פקיד השומה חזרה לוועדה וידווח על סיום ההליך השומתי ותשלום המס ע"י הנישום.

לאחר דיווח זה יוחלט ע"י הוועדה החלת הנוהל באופן סופי ומסגרת ההטבות שינתנו לנישום. בשל חוסר הוודאות המסתמן מההליך ושאלות שנוצרות במקרה של חוסר מספיק או העדר מסמכים להוכחת מקור ההון ירושה או הכנסה עסקית, אנו ממליצים להתייעץ עם אנשי מקצוע בטרם ניגשים בבקשה להחלת הנוהל.
הערה: רשימה זו הינה למידע כללי וראשוני בלבד ואינה נועדה בשום מקרה לשמש כיעוץ משפטי ו/או כתחליף ליעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו. הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד, ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.
עורכי דין
  • מידע משפטי - מאמרים טיפים וחדשות
  • תנאי שימוש
  • הצהרת נגישות
  • יצירת קשר
  • אינסטגרם      אינסטגרם
    © כל הזכויות שמורות מערכת מידע משפטי - law-info
    אל ראש הדף