כניסת עו"ד    רישום עו"ד

אשף המשפט אשף המשפט
"כל הנושאים בלחיצה אחת"
המתן בבקשה

ערבות אוטונומית - האמנם צריך לעמוד על כך ?


עורכי דין - מידע משפטי: דיני בנקאות ו/או הוצאה לפועל - ערבות בנקאית אוטונומית - דיני בנקאות - ערבות בנקאית רגילה - ערב - חייב

שלח שאלתך לכותב המאמר
שלח שאלה בנושא לעורך דין
יש בתמונה שישה עיגולים
ערבות אוטונומית - האמנם צריך לעמוד על כך ?
מאת: עו"ד ונוטריון אבי זילברפלד

במציאות הכלכלית העכשווית , מתעורר הצורך לעתים מזומנות לקבל/לתת ערבות (בעסקים או אף בשכירויות).
אין חולק כי הערבות הטובה ביותר (אחרי הפקדת מזומן ממש) הינה ערבות בנקאית.
ברם, ישנה ערבות בנקא
ית "רגילה", ויש "ערבות בנקאית אוטונומית" – איזה מהן יש לדרוש ?
נושים, או מי שהערבות אמורה להיות לטובתו – חייב לעמוד על כך שיקבל  ערבות בנקאית אוטונומית.
ערבות בנקאית אוטונומית הנה ערבות עצמאית המנותקת מעסקת היסוד בין הצדדים, וזאת להבדיל מערבות בנקאית "רגילה", שניתן לעכב מימוש בקלות יחסית.

כפועל יוצא מכך, נותן הערבות האוטונומית לא יהא רשאי למנוע מימושה בטענות הנובעות מכישלון עסקת היסוד.

מימוש ערבות בנקאית אוטונומית הינו רק בהתאם לתנאים הנקובים בכתב-הערבות עצמו, אשר בעיקרם הם טכניים: סכום הערבות, מועד פג תוקף של הערבות, כיצד לדרוש מימושה והיכן.

בהתאם לפסיקה: "ערבות בנקאית אוטונומית מהווה חיוב עצמאי הניתן למימוש על-ידי המוטב ללא תלות בעסקת היסוד. תכליתו של עיקרון זה - המאפשר מימוש מהיר ויעיל של כספי הערבות באופן שמגביר את הוודאות והיציבות בחיי המסחר - היא שחרורו של המוטב מן הצורך לנהל הליכים משפטיים בקשר לעסקת היסוד " (רע"א 2502/13 ).

לכלל העצמאות של ערבות בנקאית אוטונומית יש שני חריגים, והם: חריג ה"מרמה" וחריג "נסיבות מיוחדות" ואף כוחם של אלו לעכב מימוש ערבות בנקאית אוטונומית מוגבל רק ל"מקרים נדירים, שבהם התנהגות הנערב הייתה חמורה במיוחד"(רע"א 4778/16 ).

לפיכך, בנסיבות בהן לא יעלה בידי מבקש עיכוב מימוש הערבות הבנקאית להוכיח קיומם של חריג המרמה או חריג הנסיבות המיוחדות בקשתו תדחה, והערבות תמומש, כפי יעודה המקורי.

מובן, שאין במימוש ערבות שלא כדין בכדי למנוע מהצד הנפגע לתבוע את הצד שכנגד בגין הנזקים שנגרמו לו, אך זאת - לאחר שהכסף כבר ברח מהאורווה...
הערה: רשימה זו הינה למידע כללי וראשוני בלבד ואינה נועדה בשום מקרה לשמש כיעוץ משפטי ו/או כתחליף ליעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו. הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד, ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.
עורכי דין
  • מידע משפטי - מאמרים טיפים וחדשות
  • תנאי שימוש
  • הצהרת נגישות
  • יצירת קשר
  • אינסטגרם      אינסטגרם
    © כל הזכויות שמורות מערכת מידע משפטי - law-info
    אל ראש הדף