כניסת עו"ד    רישום עו"ד

אשף המשפט אשף המשפט
"כל הנושאים בלחיצה אחת"
המתן בבקשה

זכויות חברי קיבוץ אשר קיבלו פיצוי כספי בגין נכות-בעת עזיבת הקיבוץ או בזמן הפרטה


עורכי דין - מידע משפטי: דיני מקרקעין , מגזר חקלאי, דיני נזיקין ן/או ביטוח, דיני עבודה - דיני קיבוצים - מגזר חקלאי - דיני נזיקין - תאונות דרכים - נכות - חבר קיבוץ - קיבוץ בהפרטה - זכויות חבר קיבוץ - נכה - הפסד השתכרות עתידי - דיני עבודה

שלח שאלתך לכותב המאמר
שלח שאלה בנושא לעורך דין
בתמונה יש עיגול אחד
זכויות חברי קיבוץ אשר קיבלו פיצוי כספי בגין נכות-בעת עזיבת הקיבוץ או בזמן הפרטה
מאת: עו"ד גבי מיכאלי


בשנים האחרונות ישנה מגמה הולך וגוברת של קיבוצים אשר עוברים הפרטה,קיבוצים מסוימים עוברים הפרטה חלקית וחלקם בוחרים בהפרטה מלאה.

לתהליך ההפרטה בקיבוץ יש חשיבות רבה והשפעה רבה על חברי הקיבוץ, בין אם ההשפעה היא ערכית או בין אם ההשפעה היא כלכלית, מדובר בשינוי גדול שיש להיערך אליו בהתאם .
  1. -השינוי קשור גם להיבטים משפטיים של אותם חברים הסובלים מנכות כתוצאה מתאונת דרכים או תאונה אחרת.
דוגמא להערכות בנושא ההפרטה או עזיבת הקיבוץ קשורה לחברים אשר עברו תאונת דרכים או תאונה אחרת, וסובלים מנכות בגין התאונה, בעוזבם את הקיבוץ או כאשר הקיבוץ מופרט, הם בדרך כלל אינם מודעים לזכויות העומדות לרשותם.

כאשר חבר קיבוץ, נפגע בתאונת דרכים אשר מותירה אותו עם נכות בשיעור מסוים ומוגשת תביעה לבית המשפט על מנת לזכות בפיצויים, או מקבלים פיצויים מחברת הביטוח ללא תביעה. – בדרך כלל הנושא הכספי היה חסר חשיבות לחבר באופן אישי בקיבוץ המסורתי.
הנפגע מקבל לרוב פיצויים
אשר כוללים בתוכם פיצוי בגין כאב וסבל וכן פיצויי בגין הפסד השתכרות לעבר והפסד השתכרות עתידי. כספים אלה מועברים, או הועברו בעבר לקיבוץ עפ"י תקנון הקיבוץ והנוהג שהיה קיים.

קיימות גם שאלות לגבי נכה צה"ל או נכה ביטוח לאומי קיצבותיהם וההטבות שלהם.
השאלה מתעוררת כאשר, החבר עוזב את הקיבוץ, או כאשר הקיבוץ מופרט ועובר לשכר דיפרנציאלי, וכעת על החבר להמשיך ולהתמודד עם נכותו אשר גורמת לו לכאב וסבל וכן גורמת לו להפסד השתכרות הן בהווה והן בעתיד.

הפיצויים בגין "הפסד השתכרות עתידית" שנפסקו לזכות הנפגע  בעקבות התאונה, תכליתם היא לשמשו לאורך כל השנים בהם יכול היה לעבוד ולהשתכר באופן מלא, בהתחשב בגילו,השכלתו והכשרתו המקצועית, וכעת כשאינו חבר מן המניין בקיבוץ, הוא זקוק לכספים אלה על מנת להמשיך ו"לגשר" על הפער ההשתכרותי שנוצר בעקבות נכותו לעומת פוטנציאל ההשתכרות טרם התאונה והנכות.

ניתן להבין ולהצדיק את הרציונאל העומד מאחורי העברת כספים שכאלה לקופת הקיבוץ המסורתי טרם ההפרטה, בזמן שהחבר הנו חבר מן המניין בקיבוץ, לאור העובדה כי הקיבוץ אמור לספק את כל צרכיו של החבר, ללא קשר ליכולתו להשתכר, ולכן הנכות אינה משפיעה או פוגעת באספקת וקבלת צרכיו בקיבוץ.

אולם אין כל הצדקה להשארת כספי הפיצוי בגין "אובדן ההשתכרות העתידי" בקיבוץ המופרט או כאשר החבר עוזב את הקיבוץ. – במקרה זה יתרת הכספים צריכה לעבור לחבר על מנת שישמשו אותו כחלק מהכנסותיו.

פיצויים בגין "אובדן ההשתכרות העתידי", כשמם כן הם, הם כספים האמורים לגשר בין נכותו לפוטנציאל ההשתכרות טרם הנכות. ולכן כאשר המטריה ההגנתית של הקיבוץ מוסרת מהחבר על הקיבוץ להעביר לידי החבר את יתרת הכספים המגיעים לו.

כאשר הקיבוץ המופרט משאיר בידיו את מלוא הפיצוי בגין הפסד השתכרות עתידית וכאב וסבל, הוא למעשה גוזל את האפשרות של הנפגע להתפרנס כראוי, להשתקם ולקיים את חייו בצורה ראויה על אף היותו נכה.
משכך, על החבר לפעול על מנת לקבל מהקיבוץ את כספי הפיצויים היחסיים המגיעים לו בגין כאב וסבל ופיצוי בגין הפסד השתכרות עתידית.

  • המצב דומה כאשר חבר אשר קיבל פיצויים בגין תאונה עוזב את הקיבוץ, הוא זכאי לתבוע ולקבל חלק יחסי בפיצויים בגין הפסד השתכרות עתידי, וכן לקבל חלק יחסי בפיצוי בגין כאב וסבל.
קיימות שאלות משפטיות נוספות כגון הזכויות לשינויים בדירתו, או זכות לניידות וכו'.



הערה: רשימה זו הינה למידע כללי וראשוני בלבד ואינה נועדה בשום מקרה לשמש כיעוץ משפטי ו/או כתחליף ליעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו. הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד, ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.
עורכי דין
  • מידע משפטי - מאמרים טיפים וחדשות
  • תנאי שימוש
  • הצהרת נגישות
  • יצירת קשר
  • אינסטגרם      אינסטגרם
    © כל הזכויות שמורות מערכת מידע משפטי - law-info
    אל ראש הדף