כניסת עו"ד    רישום עו"ד

אשף המשפט אשף המשפט
"כל הנושאים בלחיצה אחת"
המתן בבקשה

תביעה תקדימית של חבר קיבוץ נגד הקיבוץ על הפרת תקנון הקיבוץ ע"י הקיבוץ


עורכי דין - מידע משפטי: מגזר חקלאי - מגזר חקלאי - דיני קיבוצים - חבר קיבוץ - תקנון הקיבוץ - דיני עבודה בקיבוץ - ערבות הדדית - חברי קיבוץ - תביעה תקדימית - הפסקת עבודה - מפעל קיבוצי


תביעתו של חבר קיבוץ ותיק בן 60 כנגד הקיבוץ בו הוא חבר, בעילה של הפרות חוזרות ונשנות של תקנון הקיבוץ ושל תקנון אורחות עבודה ופרנסה המהווים חוזים מחייבים בין הקיבוץ לחבריו.


שלח שאלתך לכותב המאמר
שלח שאלה בנושא לעורך דין
יש בתמונה תשעה עיגולים
תביעה תקדימית של חבר קיבוץ נגד הקיבוץ על הפרת תקנון הקיבוץ ע"י הקיבוץ
מאת: עו"ד גבי מיכאלי

תביעתו  של חבר קיבוץ ותיק  בן 60 כנגד הקיבוץ בו הוא חבר,  בעילה של  הפרות חוזרות ונשנות של תקנון הקיבוץ ושל תקנון אורחות עבודה ופרנסה המהווים חוזים  מחייבים בין הקיבוץ לחבריו.
התביעה הוגשה לאחרונה ומתבררת בבית המשפט .

תקנון הקיבוץ הינו חוזה סטטוטורי ,(
חוזה שנוצר ע"י חוק ומוגבל ע"י חוק. יצור כלאיים בין חוזה לחיוב). על פי התקנון  ישנה חובה דו צדדית על חבר הקיבוץ להעמיד לרשות הקיבוץ את מלוא כוח עבודתו ולקיים את הוראת רשויותיו המוסמכות של הקיבוץ בכל הנוגע לעבודתו ולסדרי עבודתו. מנגד על הקיבוץ לספק את הצרכים החמרים , החברתיים והתרבותיים של חבריו בהתאם ליכולתו , תוך שמירה על הערבות ההדדית והענקת זכויות שוות בתנאים שווים לכל חברי הקיבוץ.

בנוסף לכך, בעקבות שינוי סיווגו של הקיבוץ לקיבוץ מתחדש, נוספו  לתקנון הרגיל גם תקנון אורחן עבודה ופרנסה וכן תקנון מכרזים,  שתפקידם להסדיר את יחסי העבודה  של חברי הקיבוץ ,תוך מתן עדיפות בהעסקת חברי הקיבוץ בענפי הקיבוץ השונים .

התובע נמנה על צוות מקימי אחד  ממפעל הקיבוץ ועבד בו  בתפקידים שונים ברציפות כ 28 שנים. הישות המשפטית של המפעל, לפי הנטען בכתב התביעה,  היא שותפות רשומה השייכת במלואה לקיבוץ .

במחצית השנייה של שנת 2006 התחלפה השדרה הניהולית במפעל, וזו החלה לקצץ בסמכויותיו של התובע. מדיניות ההנהלה החדשה היתה להעמיד בחזית המכירות של המפעל צוות צעיר ודינמי .
במהלך חודש מרץ 2007,  נמסרה לתובע  בהפתעה הודעת  פיטורין, אשר נעשתה בניגוד לתקנוני  הקיבוץ ובניגוד לדין הנהוג במדינת ישראל.

בסעיפי התקנון  הנוגעים להפסקת עבודה שלא ביוזמתו של החבר,  מחויבים מנהלי הענפים להתריע בפני חבר הקיבוץ על תפקודו הלקוי אם היה כזה. כמו כן ניתן לחבר הקיבוץ  פרק זמן לתקן את דרכיו. במקביל , מנהל משאבי אנוש , מנהל הקהילה , ויו"ר וועדת הביקורת אמורים  לבדוק את התנהלותם של הנוגעים בדבר, לקרוא לסדר את מפר  התקנון אם היה כזה , וכן לבחון ולהביע דעה לגבי תקינות המהלך וסבירות השיקולים שהופעלו בו.

למרות כל פניותיו של חבר הקיבוץ לגופי ההנהלה והביקורת שתפקידם למנוע פיטורים חד צדדים , החליט מי מהנהלת הקיבוץ  לא להתערב בסוגיה ולקבל את מהלך הפיטורין החד צדדי שנקטה הנהלת המפעל.

במקרה זה בו, מחד  חבר קיבוץ ממלא את כל התחייבויותיו כלפי הקיבוץ , ומאידך הקיבוץ   מתרשל בפעולותיו אשר היו עשויות למנוע את  פיטוריי החבר, מהווים הפרת   חוזית של תקנון הקיבוץ המושתתים על תום לב,  ערבות הדדית, ושוויון .

אחריות הקיבוץ היא גדולה במיוחד לאור הסיבה האמיתית לפיטורין, שהיא  גילו של התובע. פיטורין בשל גיל מנוגד לדין, מהווה אפליה אסורה
ופגיעה בכבוד האדם  על פי חוק כבוד האדם וחירותו-התשנ"ב -1992.

בגין התנהגות ו/או מעשי ו/או מחדלי הקיבוץ, כולם ביחד או לחוד, המהווים הפרה יסודית של החוזה בין הקיבוץ לחבר הקיבוץ  הוגשה תביעה  חוזית  ונזיקית לבית המשפט .
הערה: רשימה זו הינה למידע כללי וראשוני בלבד ואינה נועדה בשום מקרה לשמש כיעוץ משפטי ו/או כתחליף ליעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו. הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד, ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.
עורכי דין
  • מידע משפטי - מאמרים טיפים וחדשות
  • תנאי שימוש
  • הצהרת נגישות
  • יצירת קשר
  • אינסטגרם      אינסטגרם
    © כל הזכויות שמורות מערכת מידע משפטי - law-info
    אל ראש הדף