הסכם זכיינות – יתרונות וחסרונות לזכיין
עורכי דין - מידע משפטי: משפט מסחרי ו/או דיני חברות - דיני זכיינות - משפט מסחרי - דיני קמעונאות - שותפויות - שותפים - יזמות עסקית - זכיין - עורכי דין זכיינות - הסכם זכיינות - זיכיון - מותג
משאת נפשם של יזמים רבים הינה לקבל "זכיינות" של מותג ידוע מחו"ל או מהארץ...

שלח שאלה בנושא לעורך דין
הסכם זכיינות – יתרונות וחסרונות לזכיין
מאת: עו"ד איריס בודנהיימר (MBA)
משאת נפשם של יזמים רבים הינה לקבל "זכיינות" של מותג ידוע מחו"ל או מהארץ. היזם יוצא מנקודת הנחה כי קבלת הזכיון תאפשר לו להקים במהירות עסק ולגרוף בקלות מהעסק רווחים. פעמים רבות המציאות טופחת על פניו של אותו יזם ואינה מתאימה להנחת העבודה. התוצאה הינה כי לאחר זמן קצר נוצרים סכסוכים בין החברה המזכה והזכיין. סכסוכים אשר גורמים עוגמת נפש ונזקים כספיים לשני הצדדים. אנו סבורים כי בחינה משפטית מדוקדקת של הסכם ההתקשרות בין הצדדים טרם ההתקשרות, יכולה למנוע מקרים רבים של עוגמת נפש וכשלון כלכלי לזכיין, מחד גיסא ופגיעה במוניטין ובשם הטוב למזכה, מאידך גיסא.
מהי זכיינות? – זכיינות הינה שיטה מסחרית לפיה עסק שיש לו קונספט קיים בעל מוניטין המגולם בסימן מסחר שלו, מעניק לצד ג' רשות שימוש בסימן המסחר ובמותג תמורת תשלום תמלוגים. כך בעל סימן המסחר המכונה "המזכה" או באנגלית "Franchisor" המעניק לצד ג' "הזכיין" ובאנגלית Franchisee הסכם המתיר לזכיין להשתמש בסימן המסחר של המזכה ובשיטות העסקים שלו תמורת תשלום כספי, אשר בד"כ הוא אחוזים מהרווח או מהמחזור. להלן "הסכם זכיינות" או באנגלית "Franchise Agreement". הסכם זכיינות קובע בדרך כלל את הטריטוריה הניתנת לזכיין ואשר בה תהיה לו בלעדיות.
היתרונות של הסכם הזכיינות הינם:
היתרון העיקרי של הזכיינות היא התחלה מהירה של הפעילות העסקית וזאת בהתבסס על סימן מסחר קיים ובעל מוניטין ועל נוסחה ידועה לעשיית עסקים שנבנתה כבר על ידי המזכה וזכתה למוניטין בתחומה. בד"כ מקבל הזכיין מהמזכה לבד מהזכות להשתמש בסימן המסחר, גם מכלול נוהלים לגבי הפעילות העסקית, לרבות, סיוע בבחירת מקום העסק, עזרה בניהול המשא ומתן על הסכם השכירות, נוהלים ברורים לעיצוב החנות, עיצוב הלבוש וקוד ההתנהגות של המוכרים והכשרה מקצועית שלהם. בנוסף ניתנת לזכיין תמיכה שוטפת לניהול וארגון העסק. למעשה מדובר ב"Turn Key Project" בו ניתנים לזכיין כל המרכיבים הדרושים לו להפעלת העסק, זאת בניגוד לעסק שיש להקימו מאפס.
החסרונות של הסכם הזכיינות הינם:
החסרון העיקרי של שיטת הזכיינות היא העדר השליטה והיזמות בעסק. הזכיין מקבל "קיט" מוכן לתפעול העסק המחייב אותו לפעול בהתאם ל"קיט", גם אם הוא סבור שבמקרה ספציפי נחוץ פתרון שאינו כלול בקיט. על פי הסכם הזכיינות מחוייב הזכיין לפעול בהתאם ל"קיט" הנוהלים. פעילות מנוגדת לכך תהווה הפרת הסכם הזכיינות העלולה לגרום לסיום הזיכיון.
חסרון בולט נוסף הוא שהשיטה מאוד יקרה. הזכיין חייב לפעול בהתאם לנוהלים שהוכתבו לו על ידי המזכה. כך למשל מאחר וקיימת סטנדרטיזציה של חנויות הרשת, מחוייב הזכיין בעיצוב החנות או מקום העסק בהתאם לקונספט של המזכה. לעיתים מחוייב הזכיין גם לרכוש את שרותי עיצוב הפנים וביצועו ממי שהמזכה מורה לו. בנוסף לכך מחוייב הזכיין לעיתים לרכוש מהמזכה את כל הסחורה לעסק. ואם מדובר בעסק בתחום המזון בישראל, מחוייב הזכיין לרכוש מהמזכה או ממי שמזכה מורה לו את מוצרי היסוד. כך נמנעת מהזכיין האפשרות לחפש מקורות זולים יותר למוצרים על מנת להגדיל את הרווח שלו. הזכיין חייב גם להשתתף בחלק מהוצאות הפרסום הכלליות והמקומיות של המזכה, כאשר גם בתחום זה אין לזכיין אפשרות להביע את עמדתו בענין. חשוב להדגיש כי נוסף לכך יש לזכור שהזכיין צריך לשלם למזכה גם את דמי הזכיון ולעיתים בנוסף לכך גם אחוזים מהפדיון ו/או מהרווח.
התוצאה היא, ששיטת הזכיינות אינה מתאימה לכל אחד וטוב יעשה מי שמבקש להתקשר בהסכם זכיינות אם יעיין היטב ב"אותיות הקטנות" של ההסכם, יבין את משמעותן (לרבות משמעותן הכלכלית) ואז יחליט אם השיטה מתאימה לו.
המידע הכלול במאמר הינו מידע אינפורמטיבי בלבד ואינו מהווה תחליף ליעוץ משפט פרטני. כל המסתמך על האמור לעיל מבלי לקבל יעוץ משפטי פרטני עושה זאת על אחריותו בלבד.
מאת: עו"ד איריס בודנהיימר (MBA)
משאת נפשם של יזמים רבים הינה לקבל "זכיינות" של מותג ידוע מחו"ל או מהארץ. היזם יוצא מנקודת הנחה כי קבלת הזכיון תאפשר לו להקים במהירות עסק ולגרוף בקלות מהעסק רווחים. פעמים רבות המציאות טופחת על פניו של אותו יזם ואינה מתאימה להנחת העבודה. התוצאה הינה כי לאחר זמן קצר נוצרים סכסוכים בין החברה המזכה והזכיין. סכסוכים אשר גורמים עוגמת נפש ונזקים כספיים לשני הצדדים. אנו סבורים כי בחינה משפטית מדוקדקת של הסכם ההתקשרות בין הצדדים טרם ההתקשרות, יכולה למנוע מקרים רבים של עוגמת נפש וכשלון כלכלי לזכיין, מחד גיסא ופגיעה במוניטין ובשם הטוב למזכה, מאידך גיסא.
מהי זכיינות? – זכיינות הינה שיטה מסחרית לפיה עסק שיש לו קונספט קיים בעל מוניטין המגולם בסימן מסחר שלו, מעניק לצד ג' רשות שימוש בסימן המסחר ובמותג תמורת תשלום תמלוגים. כך בעל סימן המסחר המכונה "המזכה" או באנגלית "Franchisor" המעניק לצד ג' "הזכיין" ובאנגלית Franchisee הסכם המתיר לזכיין להשתמש בסימן המסחר של המזכה ובשיטות העסקים שלו תמורת תשלום כספי, אשר בד"כ הוא אחוזים מהרווח או מהמחזור. להלן "הסכם זכיינות" או באנגלית "Franchise Agreement". הסכם זכיינות קובע בדרך כלל את הטריטוריה הניתנת לזכיין ואשר בה תהיה לו בלעדיות.
היתרונות של הסכם הזכיינות הינם:
היתרון העיקרי של הזכיינות היא התחלה מהירה של הפעילות העסקית וזאת בהתבסס על סימן מסחר קיים ובעל מוניטין ועל נוסחה ידועה לעשיית עסקים שנבנתה כבר על ידי המזכה וזכתה למוניטין בתחומה. בד"כ מקבל הזכיין מהמזכה לבד מהזכות להשתמש בסימן המסחר, גם מכלול נוהלים לגבי הפעילות העסקית, לרבות, סיוע בבחירת מקום העסק, עזרה בניהול המשא ומתן על הסכם השכירות, נוהלים ברורים לעיצוב החנות, עיצוב הלבוש וקוד ההתנהגות של המוכרים והכשרה מקצועית שלהם. בנוסף ניתנת לזכיין תמיכה שוטפת לניהול וארגון העסק. למעשה מדובר ב"Turn Key Project" בו ניתנים לזכיין כל המרכיבים הדרושים לו להפעלת העסק, זאת בניגוד לעסק שיש להקימו מאפס.
החסרונות של הסכם הזכיינות הינם:
החסרון העיקרי של שיטת הזכיינות היא העדר השליטה והיזמות בעסק. הזכיין מקבל "קיט" מוכן לתפעול העסק המחייב אותו לפעול בהתאם ל"קיט", גם אם הוא סבור שבמקרה ספציפי נחוץ פתרון שאינו כלול בקיט. על פי הסכם הזכיינות מחוייב הזכיין לפעול בהתאם ל"קיט" הנוהלים. פעילות מנוגדת לכך תהווה הפרת הסכם הזכיינות העלולה לגרום לסיום הזיכיון.
חסרון בולט נוסף הוא שהשיטה מאוד יקרה. הזכיין חייב לפעול בהתאם לנוהלים שהוכתבו לו על ידי המזכה. כך למשל מאחר וקיימת סטנדרטיזציה של חנויות הרשת, מחוייב הזכיין בעיצוב החנות או מקום העסק בהתאם לקונספט של המזכה. לעיתים מחוייב הזכיין גם לרכוש את שרותי עיצוב הפנים וביצועו ממי שהמזכה מורה לו. בנוסף לכך מחוייב הזכיין לעיתים לרכוש מהמזכה את כל הסחורה לעסק. ואם מדובר בעסק בתחום המזון בישראל, מחוייב הזכיין לרכוש מהמזכה או ממי שמזכה מורה לו את מוצרי היסוד. כך נמנעת מהזכיין האפשרות לחפש מקורות זולים יותר למוצרים על מנת להגדיל את הרווח שלו. הזכיין חייב גם להשתתף בחלק מהוצאות הפרסום הכלליות והמקומיות של המזכה, כאשר גם בתחום זה אין לזכיין אפשרות להביע את עמדתו בענין. חשוב להדגיש כי נוסף לכך יש לזכור שהזכיין צריך לשלם למזכה גם את דמי הזכיון ולעיתים בנוסף לכך גם אחוזים מהפדיון ו/או מהרווח.
התוצאה היא, ששיטת הזכיינות אינה מתאימה לכל אחד וטוב יעשה מי שמבקש להתקשר בהסכם זכיינות אם יעיין היטב ב"אותיות הקטנות" של ההסכם, יבין את משמעותן (לרבות משמעותן הכלכלית) ואז יחליט אם השיטה מתאימה לו.
המידע הכלול במאמר הינו מידע אינפורמטיבי בלבד ואינו מהווה תחליף ליעוץ משפט פרטני. כל המסתמך על האמור לעיל מבלי לקבל יעוץ משפטי פרטני עושה זאת על אחריותו בלבד.
הערה: רשימה זו הינה למידע כללי וראשוני בלבד ואינה נועדה בשום מקרה לשמש כיעוץ משפטי ו/או כתחליף ליעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו.
הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד, ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.
מקרקעין, דיני מושבים וקיבוצים, גישור, בוררויות ועוד...
משרד וותיק מאד, מקצועי, אדיב ומנוסה
משרד וותיק מאד, מקצועי, אדיב ומנוסה
התחדשות עירונית, פינוי בינוי, תמ"א 38, יזמות מקרקעין, תביעות נגד קבלנים, ליטיגציה
צוואות, ירושה על פי דין, ניהול עיזבון, ליטיגציה אזרחית מורכבת, משפט מנהלי וכו'.. ליווי אישי, וחשיבה משפטית יצירתית
משרד מוביל בעל מוניטין רב בתחומים: מקרקעין, מגזר חקלאי, מיסים, מושבים, קיבוצים ועוד
חוות דעת דין אמריקאי בבתי המשפט בארץ.
המשרד הוקם ב 1995. בעל וותק ומוניטין רב במתן חוות דעת בתחום הדין האמריקאי.
משרד מקצועי, מסור ומנוסה העוסק בתחומים: אגודות שיתופיות, ירושות, מקרקעין, נזיקין, דיני עבודה, ועוד...
נוסד ב - 2002. משרד איכותי ומקצועי, בעל ניסיון רב בתחומים:
הפקעות מקרקעין, מסחרי, מגזר חקלאי, נדל"ן.
הפקעות מקרקעין, מסחרי, מגזר חקלאי, נדל"ן.
גירושין, דיני משפחה, משפט פלילי.
מעל 30 שנות ניסיון בתחומי דיני המשפחה והמשפט הפלילי.
טיפים וחדשות

מידע משפטי מאמרים

© כל הזכויות שמורות מערכת מידע משפטי - law-info